वनस्पति एवं मानवेतर प्राणियों का जीवन दर्शन:-
किसी भी मानव के "आहार या भोज्य और / या पेय पदार्थ; निद्रा या आराम, भय या संवेदनत्मक एवं संवेगात्मक अनुभूति; मैथुन और / या प्रजननात्मक प्रक्रिया; मनोदैहिक गतिविधियों और समायोजनात्मक व्यवहार सम्बन्धी आवश्यकता या मानसिकता" के सन्दर्भ में चर या अचर किसी भी वनस्पति एवं मानवेतर सजीव प्राणियों और उनमें भी मुख्यतः अजन्तुभक्षी वनस्पति एवं मानवेतर सजीव प्राणियों के जीवन-दर्शन का अनुशीलन उसके लिये किसी भी चिकित्सा दर्शन और / या आचार संहिता के अनुपालन से अधिक महत्वपूर्ण है। इस सन्दर्भ में उल्लेखनीय है कि ऐसे मानवेतर प्राणी एवं वनस्पति में भी अहिंसा, अकाम एवं अप्रमाद का अभाव संभव है, लेकिन वे परिग्रह एवं चौर्य बोध से मुक्त दृष्टिगोचर होते हैं।
डॉ० प्रो० अवधेश कुमार ‘शैलज’,
पचम्बा, बेगूसराय, बिहार, भारत।
Philosophy of life of plants and non-human beings:-
In the context of any human being's "diet or food and/or drink; sleep or rest, fear or sensory and emotional feeling; sexual and/or reproductive process; psychosomatic activities and adjustive behaviour related need or mentality", the study of the life philosophy of any plant or non-human living being, whether movable or immovable, and among them mainly non-vegetarian plant and non-human living beings, is more important for him than the adherence to any medical philosophy and/or code of conduct. It is noteworthy in this context that non-violence, non-desire and absence of vigilance is possible even in such non-human beings and plants, but they appear to be free from the sense of possession and theft.
Dr. Prof. Awadhesh Kumar Shailaj,
Pachamba, Begusarai, Bihar, India.
(Founder of Psychobiophysics, Psychobiogenetic, Psychobiochemistry,
Artificial Intelligence Psychology, Botanical Psychology,
Tantric Psychology & Astromathematical Psychology)
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