वाणिज्य की परिभाषा :-
वाणिज्य वास्तव में मानव के पारस्परिक हित साधन हेतु स्व संकल्प युक्त; चर या स्थिर प्रकृति का; बौद्धिक, आर्थिक या किसी अन्य चुनौतियों के प्रति सजग; प्रायः प्रत्यक्ष या अप्रत्यक्ष हानि-लाभ की अपेक्षा दूरगामी परिणाम में विश्वास; सेवा, सहयोग एवं परस्पर निर्भरता से प्रेरित; विगत अनुभवों एवं भविष्य के हित में वर्त्तमान समायोजन; आवश्यकता, उपलब्धता, उत्पादन, विपणन एवं तकनीक बोध सम्पन्न; श्रम, संघर्ष, धैर्य, साहस, आत्मविश्वास और आत्मनिर्भरता से प्रभावित; अपेक्षित प्रगति उन्मुख; सकारात्मक, रचनात्मक, व्यवहारिक एवं आत्महितैषी निर्णय है।
डॉ० प्रो० अवधेश कुमार शैलज, पचम्बा, बेगूसराय।
Definition of Commerce:
Commerce is essentially a self-determination for the mutual benefit of humanity; variable or static in nature; aware of intellectual, economic, or other challenges; often believing in long-term results rather than direct or indirect loss or gain; motivated by service, cooperation, and interdependence; adjusting the present to past experiences and future interests; possessing an understanding of needs, availability, production, marketing, and technology; influenced by labor, struggle, patience, courage, self-confidence, and self-reliance; oriented toward expected progress; positive, creative, practical, and self-interested decisions.
Dr. Prof. Awadhesh Kumar Shailaj, Pachamba, Begusa
कोई टिप्पणी नहीं:
एक टिप्पणी भेजें